Masa itu kehidupan !?

Wahai manusia! Sedarilah bahawa masa merupakan umur dan kehidupanmu. Setiap saat yg berlalu bermakna semakin berkuranglah umurmu dan semakin hampirlah engkau dengan ajalmu, sesungguhnya engkau berjalan menuju tuhanmu pada setiap saat dan detik samada engkau sedar atau tidak, kerana diantara ciri-ciri masa ialah:


  1. Terlalu cepat berlalu tanpa menunggu sesiapa. Ia tidak boleh sekali-kali dihentikan sehingga tibanya kiamat.
  2. Yang telah berlalu daripadanya tidak akan kembali selama-lamanya walau engkau menangis darah sekali pun.
  3. Telah ditetapkan bagi setiap orang kadar masa yg diperuntukkan untuknya di dunia yg sementara ini. Walau panjang mana sekalipun umur seseorang itu, namun ia tetap sedikit jika nak dibandingkan dengan kehidupan yg kekal abadi di akhirat nanti.
  4. Jika tidak digunakan untuk kebaikan maka ia akan digunakan untuk sebaliknya.
  5. Tidak boleh dijual beli dan diganti dengan emas perak bahkan seluruh harta yg terdapat di dunia ini.


Allah SWT telah mengingatkan kita tentang hakikat ini di dalam kitabnya:

1 ) قال - تعالى -: (والعصر إن الإنسان لفي خُسر إلا الذين ءامنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر) سورة العصر 3

Di dalam surah ini Allah bersumpah dengan masa. Ia memberikan peringatan terhadap perubahan keadaan dan situasi. Allah jua menjelaskan bahawa sesiapa yang tidak melakukan kebaikan yg diwajibkan kepadanya maka dia berada di dalam kerugian yg nyata.

2) قال - تعالى -: (أولم نعمركم ما يتذكر فيه من تذكر وجاءكم النذير فذوقوا فما للظالمين من نصير) سورة فاطر 37

Ibnu Kholdun mensyarahkan ayat ini : “ Sesungguhnya umur kamu yg kami kurniakan kepadamu cukup bagi siapa yg ingin beringat, berfikir dan beramal soleh.


Rasulullah SAW juga telah menyatakan dan memperingatkannya kepada kita:

عن أبي برزة الأسلمي - رضي الله عنه - قال: أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال
لا تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن أربع: عن عمره فيما أفناه، وعن علمه ما عمل به؟ وعن ماله من أين أكتسبه وفيم أنفقه؟ وعن جسمه فيما أبلاه؟ رواه الترمذي


“ Tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba pada hari akhirat sehingga ditanya tentang 4 perkara:
1. Umurnya, dihabiskan untuk apa?
2. Ilmunya, digunakan untuk apa?
3. Hartanya, dari mana didapati dan kemana ia dibelanjakan?
4. Badannya, digunakan untuk apa?

ــ عن ابن عباس – رضي الله عنه – ما قال: قال النبي – صلى الله عليه وسلم -:
((نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس: الصحة، والفراغ)) رواه البخاري
“ 2 nikmat yang ramai manusia tertipu dengannya, kesihatan dan masa lapang”

ــ عن ابن عباس - رضي الله عنهما - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -:
((اغتنم خمساً قبل خمس: شبابك قبل هرمك، وصحتك قبل سقمك، وغناك قبل فقرك، وفراغك قبل شغلك، وحياتك قبل موتك)) رواه الحاكم في المستدرك

“ Rebutlah 5 perkara sebelum tibanya 5 perkara:
1. Waktu muda sebelum tua
2. Waktu sihat sebelum sakit
3. Waktu kaya sebelum miskin
4. Waktu lapang sebelum sibuk
5. Waktu hidup sebelum mati ”

ــ عن أنس بن مالك - رضي الله عنه - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -:
((إن قامت الساعة وبيد أحدكم فسيلة فإن استطاع أن لا يقوم حتى يغرسها فليفعل)) مسند الإمام أحمد


“ Sekiranya tiba hari kiamat sedangkan terdapat sebutir biji kurma pada tangan salah seorang daripada kamu, maka jika dia mampu untuk tidak berdiri sehingga dia menanamnya maka hendaklah dia melakukannya”

Ini menunjukkan betapa berharganya masa yg dikurniakan kpd kita kerana pada saat paling genting sebegitu pun Nabi SAW mengarahkan kita supaya memanfaatkannya, inikan pula dengan masa lapang yg tidak dikelilingi dengan apa-apa kesusahan dan kesibukan...


Justeru, adakah kita beringat dengan pesanan-pesanan Allah dan Rasulnya!?


Para Salafussoleh dan masa

1. Imam Abu Bakar Al Anbari didatangi oleh seorang doktor ketika beliau sakit teruk lalu dia meneliti air kencingnya dan mengatakan kepadanya : “ Sesungguhnya engkau telah melakukan sesuatu yg tidak pernah dilakukan oleh seseorang pun!! Lalu dia keluar dan berkata : Tak boleh buat apa-apa dah dengan dia! Kemudian dia bertanya kepada Imam : Apa yg telah engkau lakukan? Imam menjawab : Aku membaca, menulis, dan menghafal 10 ribu helai kertas pada setiap minggu.

2. Isteri Imam Azzuhri ( Syekh Imam Malik ) mengadu kerana suaminya terlalu kuat membaca. Dia berkata : Demi Allah! Sesungguhnya kitab-kitab ini lebih berat bagiku daripada bermadu 3.

3. Imam Ibnu Jauzi pernah mengatakan tentang dirinya: “ Aku tidak pernah puas daripada membaca kitab dan jika aku melihat 1 kitab maka seolah-olah aku menemui 1 peti emas. Jika aku mengatakan bahawa aku telah membaca 20 ribu jilid maka itu lebih tetapi aku sentiasa mencari kitab-kitab...

4. Abdul Rahman Taimiyah menceritakan tentang datuknya dengan berkata: Jika dia memasuki tandas dia akan mengatakan kepadaku: “Bacakan kitab ini dengan suara yang kuat supaya aku dapat mendengarinya” kerana takut mensia-siakan masa yang digunakan untuk memasuki tandas.

5. Imam Ibnu Jarir Attobari ( Imam Mufassirin ) diceritakan bahawa beliau menulis pada setiap hari 40 helai kertas selama 40 tahun.

6. Berkata saidina Abdullah Bin Mas’ud : Amat memarahkan aku apabila aku melihat seorang yang membuang masa, tidaklah dia melakukan apa-apa kerja untuk dunia atau akhirat.

7. Abdul Rahman anak Imam Abi Hatim Arrazi berkata : Kadangkala aku membacakan untuknya ketika dia sedang makan, masuk tandas atau masuk ke rumah untuk mengambil sesuatu. Maka hasil daripada penggunaan masa yang baik ini ialah Kitab “ Aljarh Watta’dil” di dalam 9 jilid, Kitab Tafsir di dalam beberapa jilid dan Kitab “ Assanad” di dalam 1000 juzu’.

8. Imam Ibnul Qoyyim berkata : Masa seseorang itu pada hakikatnya adalah umurnya, ia merupakan modal kehidupannya yg kekal di dalam nikmat yg kekal, jua modal kehidupannya yg celaka di dalam azab yg pedih. Ia berlalu seperti berlalunya awanan. Jika ia digunakan untuk Allah dan bersama Allah maka ia dikira daripada umurnya, sebaliknya jika tidak digunakan untuk Allah maka ia tidak dikira daripada kehidupannya walaupun dia hidup di dalamnya seperti binatang. Jika dia menghabiskan masanya di dalam kealpaan, kelekaan dan angan-angan kosong sehingga tidur dan menganggur itu menjadi sebaik-baik perkara yg dilakukan, maka mati itu lebih baik baginya daripada kehidupan!!

9. Imam Hasan basri berkata: “ Janganlah engkau menangguh-nangguh tugasmu kerana sesungguhnya engkau hanya memiliki hari ini, belum tentu esok hari akan menjadi milikmu. Jika ia menjadi milikmu maka bijaksanalah didalam memanfaatkannya sepertimana hari ini, jika ia tidak lagi menjadi milikmu maka engkau tidak akan menyesal di atas kecuaianmu didalam melaksanakan tugasmu pada hari ini.


Marilah sama-sama kita merenung betapa jauhnya kita jika nak dibandingkan dengan mereka.

تِلۡكَ أُمَّةٌ۬ قَدۡ خَلَتۡ‌ۖ لَهَا مَا كَسَبَتۡ وَلَكُم مَّا كَسَبۡتُمۡ‌ۖ وَلَا تُسۡـَٔلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ

"Mereka itu adalah satu umat yang telah berlalu sejarahnya; bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan". (Albaqarah : 134)

2 comments:

  mfmf

May 12, 2009 at 4:09 AM

ya Allah..
Kau panjangkanlah umurku dalam kebaikan..
jauhkanlah sisa hidupku dalam kealpaan..lebih2 dalam perkara yg Kau murkai.
ameen..ya rabb

  UIVIAR

May 18, 2009 at 6:58 AM

terima kasih atas peringatan :D