Cuti musim panas...Apa nak buat ya?


"Rebutlah 5 perkara sebelum tiba 5 perkara...
Masa lapangmu sebelum tiba masa sibuk" (Hadith)


Sekarang dah bulan 7, ada lebih kurang 3 bulan lagi bagi mahasiswa-siswi di Mesir ni utk bercuti sempena musim panas yg telah berkunjung tiba.Ada orang yang tertanya-tanya, apa aku nak buat ha cuti panjang ni? boring la...xde aktiviti la nak buat! So, org yg macam ni mgkin akan menghabiskan waktu cutinya dengan makan, tidur, jalan2 xde tujuan, layan internet, sembang kosong, bershopping, berpoya-poya, bermain2 dan sbgnya.

Ada pulak yang dah penuh kalendar hariannya dengan aktiviti2 yg dah pun dirancang untuk cuti musim panas ni.

Kenapa jadi gitu? Kenapa ade yang rasa boring sgt sbab xtau nak buat apa cuti2 nih dan ada yang sampai x sempat nak rehat sbab byk sgt aktiviti yang nak dibuat. Haaa, ini semua kembali kpda individu tu sendiri. Org yang xtau nak wat apa sbab dia xfaham apa tujuan dia hidup atas muka bumi nih (sorila klo macam kasar cket, tapi nak wat camne? tulah hakikatnya) Pastu, dia x letak matlamat yang ingin dicapai sepanjang cuti musim panas ni. Contoh: Nak mantapkan bahasa arab, nak pandai dlm ilmu feqah, qiraat dll, nak dapat sanad Alquran, nak kuatkan stamina, nak itu nak ini...

So, berlalulah musim panas dgn begitu sahaja tanpa dia dapat manfaatkan dgn sebaik2nya. Setiap pagi celik dari tidur, ikut je suasana sekeliling. Apa org buat, dia ikut je, xkira lah benda tu elok ke x. Org tidur, dia pun layan tidur jugak, org main game dia pun join jugak, org pegi kedai, dia follow aje, org borak2 dia pon join sekali sampai terbahak2 gelak, xtau sbab apa, kadang2 sampai mengumpat, mengutuk, mencela org lain tanpa disedari...Astaghfirullah...Begitulah pusingan hidupnya setiap hari sampailah dia x tau nak buat apa lalu dia pun tidur semula.

Sebaliknya bagi kumpulan kedua, mereka sibuk dgn pelbagai aktiviti kerana mereka mempunyai wawasan dan tujuan hidup yang ingin dicapai umumnya dan matlamat yg ingin dicapai sepanjang musim panas ini.

Di sini, saya kongsikan sikit benda-benda yang boleh kita lakukan utk mengisi masa-masa kosong kita sepanjang cuti musim panas ni...


1) Riadhah...x kiralah samada nak main bola ke, jogging, ping-pong, badminton, swimming, tunggang kuda, dan sbgnya. Kenapa saya letak riadhah dulu? sbab akal yg sihat dari badan yg sihat. Kalau malas riadhah, badan jadi lemah dan selalu sakit2, kalau dah sakit2 macamana nak buat kerja2 lain?

2) Rehlah...Waktu-waktu cuti macam ni sesuai sangatlah utk kita berjalan-jalan ke tempat-tempat bersejarah, pantai2, kawasan2 peranginan dll. Tujuannya supaya kita dapat amik iktibar dari kisah2 org terdahulu, boleh melihat tanda-2 kebesaran Allah, menenangkan fikiran selepas berhempas pulas memerah otak di musim XM dan sbgnya.



3) Talaqqi kitab...bagi org yg rajin cket, bolehlah ke kelas2 talaqqi di masjid azhar atau masjid2 lain, rumah2 negeri, dll...Kenapa? sebab ilmu yang kita dapat kat kuliah x cukup utk kita menguasai satu2 ilmu. Sebab kat kuliah biasanya dia akan ajar kita kunci2 atau asas2 sesuatu ilmu je. Lepas tu, kita sendiri yg kena cari dan gali lebih dalam lagi ilmu-ilmu tuh.

4) Baca buku...bagi yg malas nak ke kelas2 talaqqi, jangan malas jugak nak baca buku sendiri! Sebab ilmu tu kan cahaya dan panduan dlm hidup kita!? Kalau xde ilmu, camne nak mengharungi hidup yg penuh pancaroba nih? Dah lah kita hidup di akhir zaman, dah jauh dgn zaman Nabi...Lagi la kena byk2 belajar dan membaca supaya kita dapat membezakan mana yang betul dan mana yang salah...betul x?

5) Join program2 yang bermanfaat...biasanya cuti2 ni persatuan2 pelajar akan anjurkan macam2 program yg bermanfaat utk mahasiswa-siswi. Contohnya: Rehlah, qiam, kelas2 pengajian, kursus, bazaar, dan sbgnya. So, janganlah kita lepaskan peluang2 ni utk mengisi masa2 lapang kita waktu cuti ni. Bukankah hidup berjemaah itu sangat dituntut oleh Islam? Org yg suka bersendirian akan lebih mudah digoda dan disesatkan oleh syaitan. So, sentiasalah hidup dalam kelompok soleh yg boleh mengingatkan kita bila kita lupa dan akan menyokong dan membantu kita bila kita buat baik...Kan2?

OK, setakat ni dulu utk kali ni..Semoga kita semua dikurniakan kekuatan utk mengisi masa lapang pada musim cuti ni dengan sebaik2nya..Ameen

Akhbar dunia: Ucapan Obama bertujuan memperbaiki imej Amerika


Akhbar dunia: Ucapan Obama bertujuan memperbaiki imej Amerika


Obama tidak mampu meyakinkan dunia islam dengan ucapannya

- Washington Post : Ucapan Obama bersifat emosi

- Telegraf : Perbuatan yang akan mendedahkan hakikat sebenar

- Media musuh : Obama jahil sejarah


Media massa dunia semalam telah membincangkan tentang ucapan Presiden Amerika Barack Obama yang telah menyebutkan tentang beberapa perkara diantaranya:

1. Perdamaian diantara penduduk Palestin dan Zionis.

2. Projek Nuklear Iran.

3. Memerangi keganasan.

4. Demokrasi

5. Hak-hak wanita dan golongan minoriti

Seluruh akhbar dunia bersepakat mengatakan bahawa Obama cuba untuk memperbaiki pendirian-pendirian Amerika terhadap negara-negara Islam. Beliau juga cuba untuk mewujudkan keseimbangan dalam isu Palestin-Zionis. Ucapan beliau merupakan usaha untuk memulihkan imej Amerika dihadapan dunia Islam dalam masa yang sama ia perlu dipraktikkan di alam realiti.



Obama menenangkan hati penduduk Amerika

New York times :


1. Ucapan Obama yang terakhir telah mengembalikan kepercayaan kepada orang-orang Amerika selepas 8 tahun zaman keangkuhan Amerika selepas ucapan Presiden Amerika yang lepas George Bush selepas berlakunya peristiwa 11 September yang menggambarkan pengisytiharan perang terhadap umat Islam.

2. Obama: Amerika tidak ragu-ragu untuk membantu ISRAEL

3. Obama: Iran mesti menghentikan projek nuklearnya kerana ia mengancam keamanan negara-negara timur tengah. Tetapi Amerika bersedia untuk berbincang dengan Iran dengan syarat Iran menghentikan projek nuklearnya.

4. Obama berterus terang – Amerika ingin menghapuskan Toliban dan AlQaeda dan ia tidaklah berusaha untuk menjajah Afghanistan dan Iraq.

5. Obama meminta dunia Islam supaya mengiktiraf ISRAEL dan pihak Zionis harus menghentikan pembinaan dan perluasan kawasan jajahan mereka. Umat Palestin hendaklah meninggalkan keganasan dan menghapuskannya. Kaum Arab harus segera menubuhkan badan-badan yang kuat bagi negara Palestin pada masa akan datang.

6. Beliau menyentuh tentang Demokrasi dalam keadaan cuba menjaga perasaan presiden negara yang menyambut kedatangannya. Beliau mengatakan kepentingan kerajaan menjaga kekuasaan dengan pilihan rakyatnya bukan dengan paksaan. Begitu juga, pilihan raya sahaja tidak mampu menjamin pelaksanaan demokrasi yang sebenar.

7. Majoriti pengkaji politik menganggap bahawa Obama banyak meminta maaf kepada umat Islam.



New York Post:


1. Kedatangan Obama dan ucapannya kepada umat Islam di Mesir adalah untuk mengubah pandangan yang mengatakan bahawa Amerika memerangi umat Islam.

2. Realiti dunia menunjukkan bahawa Amerika sedang memerangi umat Islam sejak 11 September, bukan keseluruhan umat islam tetapi “ pengganas-pengganas Islam” sahaja.

3. Amerika akan benar-benar memerangi pengganas-pengganas yang mengancam

keamanan masyarakat Amerika.

4. Obama perlu mengingati kementerian luar Amerika pada tahun 2006 yang mengatakan bahawa Amerika memainkan peranan penting didalam menyebarkan keganasan, ketaasuban dan pemikiran wahhabi ke seluruh dunia.

5. Perkara-perkara penting yang ditekankan oleh Obama:

a. Mengiktiraf pembunuhan yahudi beramai-ramai.

b. Bantuan Amerika bagi pihak zionis tidak berbelah bahagi.

c. Iraq sekarang adalah lebih baik dari zaman Sadam Husin.



Obama mempermainkan perasaan umat Islam

Washington Post:

1. Obama adalah presiden yang bijak yang ingin mengambil hati umat islam dengan menggunakan ayat Alquran untuk menyokong ucapan dan pendiriannya.

2. Obama: Kita mesti berusaha supaya umat islam dan barat boleh bersefahaman dengan mendengar pendapat semua pihak, kemudian mencapai titik-titik persamaan diantara mereka dengan penuh rasa hormat.

3. Obama memperkatakan tentang projek nuklear Iran dengan menyifatkan bahawa Iran telah sampai kepada tahap yang kritikal.

4. Obama membuka pintu bagi umat islam yang sederhana ketika mengatakan bahawa Amerika menghormati pandangan pengundi dan pemenang dengan syarat mereka tunduk kepada undang-undang.

5. Obama memberi peringatan kepada para pemimpin supaya tidak menggunakan isu permusuhan diantara Kaum arab dan Zionis untuk memalingkan dunia dari isu-isu lain yang lebih penting.


Terjemahan daripada Ikhwanonline...

Iklan jualan Alquran terjemahan

Bagi semua rakyat Malaysia yang berada di bumi Mesir yang memerlukan Alquran Terjemahan ke Bahasa Melayu, Resam Uthmani, bolehlah mendapatkannya daripada saya...Hubungi : 0115673507. Atau anda boleh membuat tempahan melalui blog ini atau email saya = ibnuhussen@yahoo.com. Cepat, stok terhad!!

Harga adalah seperti berikut:-

Jenis Zip = LE 80
Jenis Butang / bentuk diary = LE 90

Bentuk Diary pelbagai warna


Jenis zip pelabgai warna


Zip Hijau

Zip Hitam


Diary Meroon


Diary Pink


Diary Ungu


Diary Coklat